Eslövs Konsthall

Filmen är en släktkrönika om tre generationer. Den tar avstamp i en hemlighet som nyligen blottats i familjen och som har omformat vår förståelse för vem min farmor var som person. Genom farmors historia, som berättas via hennes barns minnen, reflekterar filmen kring konsekvenserna av psykisk ohälsa, om att inte få ha ett eget val och vad det gör med en som människa. Om vad ett människoliv innebär, och om de minnen som lämnas kvar när den som var där inte längre kan berätta. De flesta familjer bär på sina hemligheter, i min handlar det om ett bortadopterat barn. Filmen är ett sätt att försöka zooma in på en människas öde för att prata om en kollektiv erfarenhet.

Eslövs Konsthall #5


c/o Joel Sallius plats/ Medborgarhuset


Kalle Brolin och Kristina  Müntzing: ”Sunshine Socialist Cinema”




Utomhusbio 5 augusti 2017 kl 21.00

Utställning 5 – 19 augusti 2017



Kalle Brolin och Kristina Müntzing har vid sidan av sina egna uppmärksammade konstnärskap också under flera år drivit det gemensamma projektet ”Sunshine Socialist Cinema”. Med en soldriven, portabel biograf åker de runt i en gul folkabuss och visar politisk film. Sedan starten 2011 har biografen satts upp på ett stort antal platser både i Sverige och utomlands.


Under besöket i Eslöv visades tre filmer som på olika sätt handlar om att konfronteras med det radikalt annorlunda. ”Space Refugee” av Halil Altindere: en dokumentär om Syriens första och enda astronaut, som nu lever som flykting i Istanbul. Han jämför livet som astronaut med livet som flykting, och föreslår flyktingförläggningar på Mars. ”Whaled Women” av Ewa Einhorn och Jeuno Je Kim: en pilot för en animerad tv-serie om staden Krabstadt, dit en grupp kvinnor klädda i val-slöja kommer som flyktingar. ”Three Minute Wonders” av Lindsay Seers: en serie korta filmer gjorda för brittisk tv, om hur konstnären först tar in sin omvärld genom att förvandla sig till en kamera (med fotopapper i munhålan), för att sedan bli mer utåtriktad och förvandla sig till en filmprojektor.


I anslutning till filmkvällen visades även ett utdrag ur Kalle Brolins kommande film i Medborgarhusets foajé.

Eslövs Konsthall #4



c/o Eslövs stadsmuseum


Stina Johnson: ”Ensam i Eslöv”





Utställning 11 – 29 april 2017


Infogad i stadsmuseets permanenta järnvägsutställning visade Eslövs konsthall Stina Johnsons serieberättelse ”Ensam i Eslöv” från 2008. Stina Johnson föddes 1980 i Karlskrona och är sedan länge verksam som illustratör. Hon har gått Serieskolan i Malmö, medverkat med serier i bl a Galago och gav 2009 ut minialbumet ”Gnuttasnejken”. Hon arbetar idag främst med illustrationer och måleri. Hennes serier kännetecknas av en informell stil där de traditionella serierutorna överges till förmån för ett friare bildberättande.



Presentationen på stadsmuseet skedde i anslutning till museets utställning ”Världen i Eslöv”, med berättelser av och om människor som flyttat till staden från olika delar av världen. Stina Johnsons ”Ensam i Eslöv” handlar om de oväntade saker som kan ske när man en kväll blir avkastad av tåget i Eslöv, och fungerade på så vis som en kommentar såväl till stadens järnvägshistoria som till erfarenheterna av att oväntat och ofrivilligt hamna som en främling på en okänd plats.


Eslövs Konsthall #3





c/o Eslövs kyrka


Malin Schønbeck: ”Ansamling”




Utställning 14 – 25 februari 2017




Malin Schønbecks textilskulpturer växer drömlikt ut i rummet, klänger och sträcker sig utefter väggarna, laddar luften med tunga oavvisliga former som på en gång verkar främmande och kusligt välbekanta. Frukter eller djurkroppar, bröst eller inälvor? Kosmiska miniatyrer eller bakterieodlingar i extremförstoring? Vad vi tänker på säger antagligen mest om vår egen fantasi. Samtidigt utgör de stora gåtfulla tygkropparna rent konkret en tyst berättelse om tid och arbete: de är spåren efter hundratals timmar med virknålar och stickor, lin och ullgarn som resulterat i oräkneliga sömmar och maskor.




Eslövs konsthalls tredje utställning lät för första gången samtidskonsten ta plats i Eslövs kyrka. Malin Schønbecks ”ansamling” både tog spjärn mot det sakrala rummet och smög sig in i det, med en påträngande närvaro som var på en gång fysisk och andlig och väckte grundläggande frågor om tid och liv. Med sina förbindelser till surrealistiska konstnärer som Meret Oppenheim och Louise Bourgeois lade hennes verk en ny och annorlunda estetik till den gamla tegelkyrkans interiör, men gjorde det med en omedelbar och tidlös enkelhet.


Eslövs konsthall #2


c/o Eslövs Stadsbibliotek


Klara Sax: ”Syns inte, finns inte”



Utställning 6 – 20 augusti 2016 

 


Klara Sax är inte bara en dynamisk installationskonstnär i Don DeLillos roman ”Under jord”, hon är också en ny och gåtfull uppenbarelse i den skånska konstvärlden. I sina verk ger hon frågor om identitet och maktordningar en sinnlig, skulptural form. 

 

Inom ramarna för Eslövs konsthall framträdde Klara Sax – pseudonym för konstnärerna Conny Blom och Nina Slejko Blom – med en utställning som tog avstamp i den omtalade händelsen på Medborgarhuset i Eslöv våren 2016, när Riksteaterns föreställning ”Männen med rosa triangel” fick avbrytas på grund av homofobiskt häckel från publiken.

 

Under utställningsperioden avlägsnades samtliga böcker med ordet ”regnbåge” i titeln från hyllorna på Eslövs stadsbibliotek för att istället användas till en skulpturinstallation som visades i bibliotekets entré. Vare sig de handlade om sagoskatter, laxfiske eller hbtq-frågor var böckerna otillgängliga för besökare att låna eller läsa under perioden. Utställningen lyfte på så vis frågan om allas lika värde genom att tillämpa just intoleransens metod – censur.

Eslövs konsthall #1


c/o Bian

 

John Skoog: 3 filmer



 

Filmvisning 18 juni 2016 kl. 19.00

Utställning 14 juni – 30 juni 2016

  

 


Eslövs konsthalls premiärevenemang presenterade konstfilmaren och fotografen John Skoog, vars mycket uppmärksammade kortfilmer på ett originellt sätt kombinerar historiskt siktdjup med ett lyriskt bildspråk. På biografen Bian visade han lördagen den 18 juni tre av sina filmer: ”Shadowland”, med motiv från gamla Hollywoodkulisser i Kalifornien; ”Värn”, som berättar om den märkliga betongruinen Söderto fästning utanför Hörby, och ”Sent på jorden”, inspelad i Skoogs hemtrakter runt Kvidinge i Nordvästskåne.

 

I samband med visningen visade John Skoog även en foto- och affischutställning i Bians foajé.